Kan du inte skicka/ta emot mail?

IT-Föreningen har ett utrymme för e-post på totalt 1GB och vi överskred det den gångna veckan. Det fick till följd att medlemmar med e-postadresser på stenfrukten.se inte kunde skicka/ta emot e-post.

Jag pratade med supporten och de höjde tillfälligt gränsen så att ingen ska behöva få problem just nu.

Jag fick även tillgång till administratörskonto så att jag ser alla e-postadresser på stenfrukten.se samt hur mycket var och en har liggande i sin inbox, dock inte vad som finns i respektive inbox.

Medlemmarna disponerar allt från 10 till 100MB och många har mycket sparat.

Nu ber vi dig och alla andra med en stenfrukten.se adress att ändra i din e-postklient så att du inte sparar alla mail på mailservern längre än nödvändigt. Enda anledningen, som jag ser det, till att man sparar e-post på servern under en tid är om man har behov av att komma åt sina mail när man inte är hemma.

Så här säger Microsoft att man gör i Outlook för att spara kopia på servern
https://support.office.com/sv-se/article/L%C3%A4s-POP3-meddelanden-p%C3%A5-flera-datorer-cf375a53-a3df-47c8-b3b6-17f6139bd9d1

Följ anvisningarna, punkt 4 talar om hur du ändrar inställningarna för hur länge dina meddelanden ska sparas på servern.

Om du har en annan e-postläsare än Outlook finns det liknande inställningar där.

Det här inlägget postades i Support. Bokmärk permalänken.