Support

Ny fastighetsägare?

Då måste du först fylla i och lämna in de dokument som finns, under fliken Dokument, till föreningens ordförande.

Information angående de nya fiberkonvertrarna

Felsökningsguide:

  1. Kontrollera att följande lampor lyser på konvertern
    * Power (grön)
    * Status (grön)
    * WAN (orange – blinkar vid trafik)
    * LANx (orange -blinkar vid trafik x = siffra mellan 1 och 4)

    Om bara powerlampan lyser så finns det en knapp bredvid ethernetkontakten som man kan använda för att tända och släcka alla statuslampor utom power.
  2. Anslutning av ethernetkabel
    I normala fall ansluts ethernetkabeln till din router till uttaget märkt LAN1 (längst till vänster) Om kabeln är ansluten till detta uttag så skall den oranga lampan vid LAN1 blinka när det är kontakt med routern.

Angående hastighet

Om hastigheten vid mätning via ex. bredbandskollen inte kommer i närheten av 1Gb/s så beror detta troligen inte på fel i fibern. För att säkerställa att fibern fungerar tillfredställande kan man koppla sin dator direkt till fiberkonvertern via en ethernetsladd och göra mätningen.

Följande orsakar lägre hastigheter:

  • Uppkoppling via wifi normal med 50Mb/s – 500Mb/s beroende på WIFI-typ och avstånd till accesspunkt.
  • Ålder på router, mångs äldre routrar har svårigheter att klara högre hastigheter än 250-300Mb/s

Exempel på result:
Mätning 2024-11-05 22:20 via Ethernet:

Mätning kopplad 2024-11-05 22:30 via WIFI (Wi-Fi 6 (802.11ax))

Allmänna villkor för användning av bredband via Bredband2

Östra Stenfruktens IT-förening är ansluten till internet vi Bredband2, för nyttjande gäller Bredband2’s allmänna villkor.

Dessa kan hämtas vi denna länk: Bredband2 Allmäna Villkor.

Notera främst:

  • kap 5. Kundens användning av Tjänsten
  • kap 9. Avstängning av Tjänsten.

Support och felsökning

Styrelsen för Östra Stenfruktens IT-förening ger inte support om du har problem med din dator eller Internet-anslutning, du skall i första hand vända dig till

www.bredband2.com/privat/kundservice/bredband/

Här finns bland annat en felsöknings guide.

Bredband2 felanmälningar har öppet:

Helgfria vardagar: 09:00 – 18:00
Helger: 10:00 – 14:00

Telefon:0770-811 000
Kundtjänst E-post:Använd detta formulär:
https://www.bredband2.com/privat/kundservice/kontakta-oss/
Chat:Länk finns under kundservice

Vid kontakt med kundtjänst behöver du ange följande uppgifter:

KundnummerHär anger du ditt personnummer
Övrigt informationHär uppger du att du är ansluten via Östra Stenfruktens IT-förening

Har ni dålig prestanda på Internet?

Kör då en test via Bredbandskollen.se gör testen både när routern är ansluten och genom att koppla datorn direkt till medikonvertern där Internet kommer i huset.

Det värden ni får bör vara över 90 Mbit/s vid både upp- och nerladdning. Hastighet uppmätt:
2016-11-01, 94,75 resp. 96.79 Mbit/s
2018-02-21, 94,62 resp 86,82 Mbit/s

Handbok för bredband, nätverk och felsökning

Om du har en router mellan dator och Internet bör du titta i dokumentationen för routern för att få information om hur den skall konfigureras.

Kontrollera att routern klarar 100MB in, om den är några år gammal är risken stor att den inte gör det och då får du inte det snabba bredband du betalar för.

Router och nätverkskort ska vara inställda på DHCP och inte fast IP!

Glöm inte att lösenordsskydda din router och din trådlösa anslutning, välj också WPA2 som ger ett bättre skydd. I annat fall kommer dina grannar att kunna surfa på din Internet-anslutning.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.